Nguyen Trung Nhan * and Luu Thanh Duc Hai

* Corresponding author (trungnhan@cantho.gov.vn)

Abstract

The objective of this study is to determine the impact of information technology on the composition of the enterprise competitiveness. Through survey data of 350 enterprises in Can Tho city; respondents in the following positions: Board of Directors; Chief accountant; Leaders of departments; They are knowledgeable about the production and business activities of enterprises and are responsible for the results of production and business activities of enterprises. In addition, the Cronbach’s Alpha Coefficient, the Exploratory Factor Analysis (EFA), the Confirmatory Factor Analysis (CFA) and the linear SEM model were used in the study. The results show that the impact of information technology on the 6 factors that make up the competitiveness of enterprises is "market-oriented capability", "capital mobilization capacity", "marketing capacity", "Organizational capacity management", ,"capacity to mobilize resources ","capacity for social relations".
Keywords: Competitiveness, information technology

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu là xác định mức độ tác động của công nghệ thông tin (CNTT) đến các yếu tố cấu thành năng lực cạnh tranh (NLCT) của doanh nghiệp . Thông qua số liệu điều tra 350 doanh nghiệp trên địa bàn thành phố Cần Thơ; đối tượng trả lời phiếu điều tra thuộc các vị trí Ban Giám Đốc, Kế toán trưởng, Lãnh đạo các phòng ban, đây là các đối tượng đều am hiểu về hoạt động sản xuất kinh doanh (SXKD) của doanh nghiệp và chịu trách nhiệm về kết quả hoạt động SXKD của doanh nghiệp. Ngoài ra, phương pháp phân tích hệ số Cronbach’s Alpha, phân tích nhân tố khám phá (EFA), phân tích nhân tố khẳng định (CFA) và mô hình cấu trúc tuyến tính SEM được sử dụng trong nghiên cứu. Kết quả cho thấy tác động CNTT đến 06 yếu tố cấu thành NLCT của doanh nghiệp, đó là Năng lực định hướng thị trường, Năng lực huy động vốn, Năng lực marketing, Năng lực tổ chức quản lý, Năng lực huy động nguồn lực, Năng lực quan hệ xã hội.
Từ khóa: Công nghệ thông tin, NLCT

Article Details

References

Ambastha, A. and Momaya, K., 2004. Competitiveness of Firms: Review of theory, frameworks and models, Singapore Management Review, 26(1): 45-61.

Cục Ứng dụng CNTT, 2012. Báo cáo lộ trình thực hiện đầu tư ứng dụng CNTT trong doanh nghiệp. Bộ Thông tin và Truyền thông.

Ho, 2005. Corporate governance and corporate competitiveness: an international analysis, corporate governance. An International Review, 13: 211-253.

Huỳnh Thanh Nhã và La Hồng Liên, 2015. Các nhân tố nội tại ảnh hưởng đến năng lực cạnh tranh của các doanh nghiệp kinh tế tư nhân tại thành phố Cần Thơ. Tạp chí khoa học Trường Đại học cần Thơ. 36 (2015): 72-80.

Kim, K. J. and Lee, S., 2007. Factorsaffecting theimplementation success of Internet-based information systems. Computers in Human Behavior. 23 (4): 1853-1880.

NguyễnThanh Long, 2016. Nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến năng lực cạnh tranh của doanh nghiệp du lịch Bến Tre. Luận án TS - Đại học Kinh tế thành phố Hồ Chí Minh.

NguyễnThiên Phú, 2012. Các yếu tố tác động đến năng lực cạnh tranh của DNNVV tỉnh Bình Dương. Đề tài khoa học - Trường Đại học Hoa Sen thành phố Hồ Chí Minh.

Ninh Đức Hùng và Đỗ Kim Chung, 2011. Nâng cao năng lực cạnh tranh của ngành rau quả. Tạp chí Nghiên cứu kinh tế, 397: 51 - 58.

Hair, J. F. Jr., Anderson, R. E., Tatham, R. L. and Black, W. C., 1998. Multivariate Data Analysis (5th ed). New Jersey, Prentice-Hall, 215 pages.

Nunnally, J. C., and Bernstein, I. H., 1994. Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.

Onar, S. C., and Polat, S, 2010. The factors afectingthe relationship between strategic option and the competence building process: An emprialexamination. Research in Competence-Based Management.5:59-77

Phạm Thu Hương, 2017. Năng lực cạnh tranh của doanh nghiệp nhỏ và vừa nghiêncứu trên địa bàn thành phố Hà Nội. Luận án TS Đại học Mỏ - Địa chất.

Ravarini, A., 2010. Information technology capability within small-medium enterprises, accessed on 25 September 2017. Available: http://ro.ecu.edu.au/theses/151/

Sauka, A., 2015. Measuring the Competitiveness of Latvian Companies. Baltic Journal of Economics, 14:1-2: 140-158.

Thompson, A. A., Strickland. A. J and Gamble. J. E, 2007. Crafting and Executing Strategy: The Quest for competitive advantage (17th ed). New York: Mc Graw Hill, 356 pages.