Các yếu tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên thuộc diện xét tuyển thẳng vào học bổ sung kiến thức tại Trường Đại học Cần Thơ
Abstract
This study analyzes the factors influencing the academic performance of students eligible for direct admission to supplementary knowledge courses at Can Tho University. Based on primary data collected from 200 students from their first to fourth year, the study utilizes scale reliability assessment (Cronbach’s Alpha), exploratory factor analysis (EFA), and Binary Logistic regression. The research results indicate that there are three factors influencing the academic performance of students eligible for direct admission to supplementary knowledge courses at Can Tho University: (i) Learning methods, (ii) Facilities, and (iii) Teaching methods. Based on this, the study proposes recommendations for students and the school to improve students’ academic performance, contributing to enhancing the quality of education at the institution.
Tóm tắt
Các yếu tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên thuộc diện xét tuyển thẳng vào học bổ sung kiến thức của Trường Đại học Cần Thơ được phân tích trong nghiên cứu. Phương pháp đánh giá độ tin cậy của thang đo (Cronbach’s Alpha), phân tích nhân tố khám phá (EFA) và phân tích hồi quy Binary Logistic được sử dụng dựa trên cơ sở dữ liệu sơ cấp, thu thập từ 200 sinh viên học bổ sung kiến thức của Trường từ năm thứ nhất đến năm thứ tư. Kết quả nghiên cứu cho thấy 3 yếu tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên thuộc diện xét tuyển thẳng vào học bổ sung kiến thức tại Trường Đại học Cần Thơ là (i) Phương pháp học tập, (ii) Cơ sở vật chất và (iii) Phương pháp dạy học. Trên cơ sở đó, các khuyến nghị được đề xuất cho sinh viên, giảng viên và Nhà trường nhằm cải thiện kết quả học tập của sinh viên góp phần nâng cao chất lượng đào tạo của Nhà trường.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Tài liệu tham khảo
Bollen, K. A. (1989). Structural Equations with Latent Variables. New York: John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118619179
Hair, J. F. J., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate Data Analysis (sixth edition). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Nguyen, A. T. T., Nguyen, T. T. N., Dinh, O. T. K., & Nguyen, T. V. (2016). Factors affecting the learning outcomes of first- and second-year students at Can Tho University of Technology. Can Tho University Journal of Science, Part C: Social Sciences, Humanities and Education, 46, 82-89 (in Vietnamese).
Nguyen, D. T., Hoang, O. T. K., & Le, H. D. (2017). Current situation and factors affecting learning outcomes of students of the Faculty of Economics and Business Administration, Vietnam National University of Forestry. Journal of Forestry Science and Technology, October 2017, 134-141 (in Vietnamese).
Nguyen, H. M., Hoang, T. T. K., Nguyen, T. T., & Phan, H. T. (2020). Factors affecting learning outcomes of full-time students at the University of Economics, Hue University. Hue University Journal of Science: Faculty of Social Sciences and Humanities, 129, 137–150 (in Vietnamese).
Phan, T. T. H., Nguyen, T. H., Nguyen, H. T. (2020). Factors Affecting Students' Learning Outcomes: A Case Study at the Banking Academy - Bac Ninh Branch. Journal of Banking Science & Training, 219, 69-80 (in Vietnamese).
Ali, S., Haider, Z., Munir, F., Khan, H., & Ahmed, A. (2013). Factors Contributing to the Students Academic Performance: A Case Study of Islamia University Sub-Campus. American Journal of Educational Research, 1(8), 283-289. https://doi.org/10.12691/education-1-8-3
Bratti, M., & Staffolani, S. (2002). Student time allocation and educational production functions. University of Ancona Department of Economics Working Paper No. 170. https://doi.org/10.2139/ssrn.321020
Chaokromthong, K., & Sintao, N. (2021). Sample size estimation using Yamane and Cochran and Krejcie and Morgan and green formulas and Cohen statistical power analysis by G* Power and comparisions. Apheit International Journal, 10(2), 76-86.
Cole, M. S., Field, H. S., & Harris, S. G. (2004). Learning motivation and psychological hardiness: Interactive effects on student’s reactions to a management class. Academy of management Learning and Education, 3(1), pp.64-85. https://doi.org/10.5465/amle.2004.12436819
Elias, R. Z. (2005). Students’ approaches to study in introductory accounting courses. Journal of Education for Business, 80, 194-199. https://doi.org/10.3200/JOEB.80.4.194-199
Farooq, M. S., Chaudhry, A. H., Shafiq, M., & Berhanu, G. (2011). Factors affecting students’ quality of academic performance: A case of secondary school level. Journal of Quality and Technology Management, 7,1-14. https://www.researchgate.net/publication/284150574_Factors_affecting_students'_quality_of_academic_performance_A_case_of_secondary_school_level
Green, S. B. (1991). How many subjects does it take to do a regression analysis?. Multivariate Behavioral Research, 26, 499-510. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2603_7
Bien, H. C. (2015). Analysis of factors affecting learning outcomes of part-time students, Ho Chi Minh City Open University (Master's thesis). Ho Chi Minh City Open University (in Vietnamese).
Nguyen, N. T. (2013). Factors affecting students' learning outcomes (case study at Pham Van Dong University) (Master's thesis). Vietnam National University, Hanoi (in Vietnamese).
https://moet.gov.vn/content/vanban/Lists/VBPQ/Attachments/1457/082022ttbgddtsigned.pdf
Vo, T. T. (2010). Factors affecting the learning outcomes of full-time students at University of Economics Ho Chi Minh City (Master's thesis). Vietnam National University, Hanoi (in Vietnamese).
Martha, K. (2009). Factors affecting academic performance of undergraduate students at Uganda Christian University (master's thesis). Makerere University. https://www.academia.edu/22535654/factors_affecting_academic_performance_of_undergraduate_students_at_uganda_christian_university.