Phạm Ngọc Vân Anh , Phạm Quang Minh , Nguyễn Thị Thể Hà Phạm Quang Huy *

* Tác giả liên hệ (huy@dtcc.edu.vn)

Abstract

Community promotion has recently become extremely popular via media, particularly through video clips. Creating video clips of speaking English helps develop speaking skills in high school students. This study explores the perceptions of teachers and students about developing English speaking skills and activities to create video clips through which English-speaking skills are developed. In the study, the authors present a series of activities of the Panorama Project to produce video clips to promote the community. One of video clips was uploaded on YouTube page and shared to other social networks. Participants watched video clips and answer questionnaires about the topic. Data were collected from 1.304 (n=1.304) teachers and students, including 608 teachers and 696 high school students. The results show that teachers and students are very interested in activities to develop English speaking skills despite the limited practice environment. Both teachers and students highly agree with the development of video clips to promote the community, thereby developing English speaking skills in high school students.

Keywords: Community promotion, Panorama Project, video clips of speaking English

Tóm tắt

Quảng bá cộng đồng trở nên phổ biến trong thời gian gần đây, nhất là qua hình ảnh video clip. Xây dựng video clip tiếng Anh quảng bá giúp phát triển kỹ năng nói trong học sinh trung học phổ thông (THPT). Nghiên cứu này tìm hiểu nhận thức của giáo viên và học sinh về phát triển kỹ năng nói tiếng Anh và các hoạt động xây dựng video clip quảng bá mà thông qua đó phát triển kỹ năng nói tiếng Anh. Trong nghiên cứu, các tác giả trình bày chuổi các hoạt động của Dự án Panorama cho ra sản phẩm video clip quảng bá cộng đồng. Sau đó đăng video clip lên trang Youtube và chia sẻ đến các mạng xã hội khác. Người tham gia xem video clip và trả lời bảng câu hỏi về chủ đề. Số liệu thu thập từ 1.304 giáo viên và học sinh (n=1.304), trong đó có 608 giáo viên và 696 học sinh THPT. Kết quả chỉ ra giáo viên và học sinh rất quan tâm đến các hoạt động phát triển kỹ năng nói tiếng Anh mặc dù môi trường thực hành có hạn chế. Cả giáo viên và học sinh đồng ý rất cao với xây dựng video clip quảng bá cộng đồng qua đó phát triển kỹ năng nói tiếng Anh trong học sinh THPT.

Từ khóa: Dự án Panorama, quảng bá cộng đồng, video clips nói tiếng Anh

Article Details

Tài liệu tham khảo

Abdul, R. S. M., Obaid, S. A., & Hasan, A. A. N. (2019). The Developing of Speaking Skill by the Use of Video Supported Learning in English Language of Primary School. Indian Journal of Public Health Research & Development, 10(1), 1088.
https://doi.org/10.5958/0976-5506.2019.00206.7

Baker, J., & Westrup, H. (2003). Essential Speaking Skills: A Handbook for English Language Teachers. London: Continuum.

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2022). Triển khai dạy học tiếng Anh, Tin học bắt buộc: Hành trang vững vàng cho tương lai. https://moet.gov.vn/tintuc/Pages/tin-tong-hop.aspx?ItemID=7425.

Bobanovic, K. (2011). The importance of English language skills in the tourism sector: A comparative study of students/employees perceptions in Croatia. Journal of Tourism, Culture and Territorial Development, 2, 10–23. https://doi.org/https://doi.org/10.6092/issn.2036-5195/2476

Bygate M. (1987). Speaking. Oxford University Press

Fitriyana, D. (2022). THE USE OF ENGLISH COMMUNICATION SKILLS (Issue February).

Hussain, S. (2017), Teaching Speaking Skills in Communication Classroom. International Journal of Media, Journalism and Mass Communications,3(3) : 14-21. http://dx.doi.org/10.20431/2454-9479.0303003

Mahdi D., 2022. Improving Speaking and Presentation Skills through Interactive Multimedia Environment for Non-Native Speakers of English. SAGE Open,12(1). https://doi.org/10.1177/21582440221079811

Mahdi, D. A. (2022). Improving Speaking and Presentation Skills through Interactive Multimedia Environment for Non-Native Speakers of English. SAGE Open, 12(1). https://doi.org/10.1177/21582440221079811

Malini, N. L. N. S., Sukarini, N. W., Yadnya, I. B. P., & Maharani, S. A. I. (2022). Exploring needs analysis of English language training: An evidence from small hotel and restaurant employees in Nusa Lembongan, Bali, Indonesia. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 12(1), 212–223. https://doi.org/10.17509/ijal.v12i1.46437

Maulina, M., Nurdin, N., & Muhammad, B. (2019). WhatsApp Audio and Video Chat-Based in Stimulating Students’ Self-Confidence and Motivation to Speak. 26(6), 247–269.

Meenambal, D. S., & Meenakshi, S. (2022). The Effectiveness of Communication Strategies to Develop the Communicative Competency of ESL Learners. Theory and Practice in Language Studies, 12(10), 1961–1968. https://doi.org/10.17507/tpls.1210.02

Nagarjuna, G., (2015). Local Community Involvement in Tourism: A Content Analysis of Websites of Wildlife Resorts. Atna Journal of Tourism Studies, 10(1), 13-21. https://doi.org/10.12727/ajts.13.2

Noy, C. (2008). Sampling knowledge: The hermeneutics of snowball sampling in qualitative research. International Journal of Social Research Methodology: Theory & Practice, 11(4), 327–344. https://doi.org/10.1080/13645570701401305

Qutbi A., & Uddin, A. B., (2013). English Oral Communication Skills Of Pakistani Public School's Students. International Journal of English Language Teaching, 1 (2), 17-36.

Ravindran, L., Ridzuan, I., & Wong, B. E. (2022). The Impact of Social Media on the Teaching and Learning of EFL Speaking Skills during the COVID-19 Pandemic. March 2020, 38. https://doi.org/10.3390/proceedings2022082038

Robert, R., & Meenakshi, S. (2022). Rereading Oral Communication Skills in English Language Acquisition: The Unspoken Spoken English. Theory and Practice in Language Studies, 12(11), 2429–2435. https://doi.org/10.17507/tpls.1211.25

Tangjitnusorn, K., & Sukavatee, P. (2016). The effects of community-based instruction using Hybrid learning on English oral communication for tourism industry of undergraduate students. Journal of Education Naresuan University, 14–28.
https://www.tcithaijo.org/index.php/edujournal_nu/article/view/70946

Thủ tướng Chính phủ. (2008). Quyết định số 1400/QĐ-TTg của Thủ tướng Chính phủ ngày 30 tháng 09 năm 2008 về việc phê duyệt Đề án Dạy và học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân giai đoạn 2008 – 2020 (Số 1400/QĐ-TTg). https://vanban.chinhphu.vn/default.aspx?pageid=27160&docid=78437

Thủ tướng Chính phủ. (2020). Quyết định số 2080/QĐ-TTg ngày 22 tháng 12 năm 2017 phê duyệt điều chỉnh, bổ sung đề án dạy và học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân giai đoạn 2017- 2025 (Số 2080/QĐ-TTg). https://vanban.chinhphu.vn/default.aspx?pageid=27160&docid=192343

Tseng, S. S., & Yeh, H. C. (2019). The impact of video and written feedback on student preferences of English speaking practice. Language Learning and Technology, 23(2), 145–158.

Từ điển tiếng Việt. (2020). Cộng đồng. Trung tâm Từ điển học, Nxb Đà Nẵng, 2020.

Tue, H., & Duyen, T., (2019). English for Specific Purposes Education at Tertiary Level: Feedback from the Industry. Journal of Language and Life, 5 (285).

Ủy ban nhân dân tỉnh Đồng Tháp. (2021). Đề án tạo dựng hình ảnh tỉnh Đồng Tháp giai đoạn 2017-2020 và những năm tiếp theo. Truy cập tại https://dongthap.gov.vn/chi-tiet-bai-viet/-/asset_publisher/1mOzUrGkrdAE/content/id/4719613

Yükselir, C., & Kömür, S. (2017). Using Online Videos to Improve Speaking Abilities of EFL Learners. Online Submission, May 2016, 12–14. https://doi.org/10.5281/zenodo.495750