Lê Xuân Cù * Hà Văn Sự

* Tác giả liên hệ (cu.lx@tmu.edu.vn)

Abstract

Digital transformation (DT) is a discernible trend and has considerably changed socio-economic development. This work aims to identify critical motivations for the acceptance of DT among retail enterprises in Vietnam. First, a research model is formulated by associating between the TOE framework with digital and entrepreneurial orientation to explicate DT acceptance across Vietnamese retailing enterprises. Data were collected from 301 respondents and SEM was applied to examine the model and its hypotheses. Results reveal that TOE antecedents (i.e., technological, organizational and environmental contexts) significantly impact on top management support (TMS). Furthermore, TMS, digital orientation, and entrepreneurial orientation are vital in retailing enterprises’ acceptance of DT. Lastly, conclusions and implications are provided to leverage DT among retailing enterprises.

Keywords: Digital transformation, retailing enterprises, Vietnam, TOE

Tóm tắt

Chuyển đổi số (CĐS) trở thành xu thế tất yếu và thay đổi ý nghĩa lĩnh vực kinh tế - xã hội. Mục tiêu của bài viết này nhằm đo lường mức độ ảnh hưởng của các nhân tố đến sự chấp nhận CĐS của doanh nghiệp bán lẻ (DNBL) tại Việt Nam. Mô hình công nghệ - tổ chức – môi trường (TOE) được sử dụng, kết hợp với định hướng số và tinh thần khởi nghiệp để giải thích sự chấp nhận CĐS của DNBL. Dữ liệu được tập hợp thông qua khảo sát 301 DNBL và kiểm định mô hình đề xuất bằng mô hình cấu trúc tuyến tính (SEM). Kết quả chỉ ra các nhân tố của TOE (bao gồm bối cảnh công nghệ, tổ chức và môi trường) ảnh hưởng tích cực tới sự hỗ trợ của nhà quản trị trong chấp nhận CĐS. Hơn nữa, sự hỗ trợ của nhà quản trị, định hướng số và tinh thần khởi nghiệp đóng vai trò thúc đẩy sự chấp nhận CĐS của DNBL. Cuối cùng, kết luận và một số hàm ý được đề xuất nhằm tăng cường sự chấp nhận CĐS trong DNBL.

Từ khóa: Chuyển đổi số, doanh nghiệp bán lẻ, Việt Nam, TOE

Article Details

Tài liệu tham khảo

Abdullahi, I. N., Husin, M. H., Baharudin, A. S., & Abdullah, N. A. (2022). Determinants of Facebook adoption and its impact on service-based small and medium enterprise performance in northwestern Nigeria. Journal of Systems and Information Technology, 24(3), 246-267.

doi:https://doi.org/10.1108/JSIT-11-2020-0249

Abed, S. S. (2020). Social commerce adoption using TOE framework: An empirical investigation of Saudi Arabian SMEs. International Journal of Information Management, 53, 102118. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102118.

Bộ Kế hoạch và Đầu tư. (2021). Quyết định về việc phê duyệt chương trình hỗ trợ doanh nghiệp chuyển đổi số giai đoạn 2021-2025 (Số 12/QĐ-BKHĐT). https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Doanh-nghiep/Quyet-dinh-12-QD-BKHDT-2021-Chuong-trinh-ho-tro-doanh-nghiep-chuyen-doi-so-2021-2025-462429.aspx

Chính phủ. (2020). Quyết định phê duyệt Chương trình Chuyển đổi số quốc gia đến năm 2025, định hướng đến năm 2030 (Số 749/QĐ-TTg). https://vanban.chinhphu.vn/?pageid=27160&docid=200163

Davis, F. D., & Venkatesh, V. (1996). A critical assessment of potential measurement biases in the technology acceptance model: three experiments. International Journal of Human-Computer Studies, 45(1), 19-45. doi:https://doi.org/10.1006/ijhc.1996.0040

El-Haddadeh, R., Osmani, M., Hindi, N., & Fadlalla, A. (2021). Value creation for realising the sustainable development goals: Fostering organisational adoption of big data analytics. Journal of Business Research, 131, 402-410. doi:https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.10.066

Eze, S. C., Olatunji, S., Chinedu-Eze, V. C., Bello, A. O., Ayeni, A., & Peter, F. (2019). Determinants of perceived information need for emerging ICT adoption. The Bottom Line, 32(2), 158-183. doi:https://doi.org/10.1108/BL-01-2019-0059

Fan, M., Qalati, S. A., Khan, M. A. S., Shah, S. M. M., Ramzan, M., & Khan, R. S. (2021). Effects of entrepreneurial orientation on social media adoption and SME performance: The moderating role of innovation capabilities. PLOS ONE, 16(4), e0247320. doi:https://doi.org/10.1371/journal.pone.0247320

Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. doi:https://doi.org/10.1177/002224378101800104

Hair, F., Black, W. J., Babin, B., Anderson, R., & Anderson, R. E. (2018). Multivariate data analysis. Andover, UK: Cengage Learning EMEA.

Hậu, H. Q. (2021). Phát triển kinh tế số ở Việt Nam: Những bước đi ban đầu và giải pháp. Tạp chí Kinh tế và Phát triển, 290, 2-11

Maroufkhani, P., Iranmanesh, M., & Ghobakhloo, M. (2022). Determinants of big data analytics adoption in small and medium-sized enterprises (SMEs). Industrial Management & Data Systems. doi:https://doi.org/10.1108/IMDS-11-2021-0695

Mouakket, S., & Aboelmaged, M. (2021). Drivers and outcomes of green information technology adoption in service organizations: an evidence from emerging economy context. Journal of Science and Technology Policy Management. doi:https://doi.org/10.1108/JSTPM-09-2020-0137

Park, J.-H., & Kim, Y. B. (2021). Factors activating big data adoption by Korean firms. Journal of Computer Information Systems, 61(3), 285-293. doi:https://doi.org/10.1080/08874417.2019.1631133

Putra, P. O. H., & Santoso, H. B. (2020). Contextual factors and performance impact of e-business use in Indonesian small and medium enterprises (SMEs). Heliyon, 6(3), e03568. doi:https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03568

Rababah, K., Al-nassar, B., & Alnsour, S. (2020). Factors influencing the adoption of cloud computing in small and medium enterprises in Jordan. International Journal of Cloud Applications and Computing, 10, 96-110. doi:https://doi.org/10.4018/IJCAC.2020070106

Rafiki, A., Nasution, M. D. T. P., Rossanty, Y., & Sari, P. B. (2021). Organizational learning, entrepreneurial orientation and personal values towards SMEs’ growth in Indonesia. Journal of Science and Technology Policy Management. doi:https://doi.org/10.1108/JSTPM-03-2020-0059

Tajudeen, F. P., Jaafar, N. I., & Ainin, S. (2018). Understanding the impact of social media usage among organizations. Information & Management, 55(3), 308-321. doi:https://doi.org/10.1016/j.im.2017.08.004

Tornatzky, L. G. M., tchell, F., & Alok, K. C. (1990). The Process of Technological Innovation: Lexington Books, The Free Press.

Upadhyay, N., Upadhyay, S., Al-Debei, M. M., Baabdullah, A. M., & Dwivedi, Y. K. (2022). The influence of digital entrepreneurship and entrepreneurial orientation on intention of family businesses to adopt artificial intelligence: examining the mediating role of business innovativeness. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. doi:https://doi.org/10.1108/IJEBR-02-2022-0154

Verhoef, P. C., Broekhuizen, T., Bart, Y., Bhattacharya, A., Qi Dong, J., Fabian, N., & Haenlein, M. (2021). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of Business Research, 122, 889-901.

doi:https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.022