Nguyễn Thanh Sang * Nguyễn Phú Son

* Tác giả liên hệ (thanhsangbl2000@yahoo.com)

Abstract

Many studies on tourism have shown that the competitiveness of a tourist destination is a combination of natural resources, human resources and technical resources, the policies and people of a destination shape the attraction of attracting visitors, satisfying the needs of visitors, and at the same time helping the destination to determine its position relative to the destination other competitors. In this study, the author collects information, analyzes and assessments of visitors on the factors determining the competitiveness of Bac Lieu tourism destinations including places of interest, infrastructure, information restaurants, hotels, entertainment, shopping... These factors are considered that important to satisfy the demand of visitors for a destination. Therefore, the study of the factors affecting the competitiveness is the key that determine the success of a destination.
Keywords: Bac Lieu, competitive, tourism destination

Tóm tắt

Nhiều kết quả nghiên cứu về du lịch đã chỉ ra rằng năng lực cạnh tranh của điểm đến du lịch là tập hợp các yếu tố: nguồn tài nguyên tự nhiên, tài nguyên nhân văn, cơ sở vật chất kỹ thuật, các chính sách, con người của một điểm đến, hình thành nên khả năng hấp dẫn thu hút khách, làm thỏa mãn nhu cầu của du khách và đồng thời giúp điểm đến du lịch xác định được vị trí của mình so với các đối thủ cạnh tranh khác. Trong nghiên cứu này, việc thu thập thông tin, phân tích, đánh giá của du khách về những yếu tố xác định năng lực cạnh tranh điểm đến du lịch Bạc Liêu bao gồm danh lam thắng cảnh, cơ sở hạ tầng, thông tin tổ chức điểm đến, dịch vụ nhà hàng, khách sạn, khu vui chơi, giải trí, mua sắm… được thực hiện. Những yếu tố này được xem là những yếu tố quan trọng để thỏa mãn nhu cầu của du khách đối với một điểm đến du lịch. Cho nên, nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến năng lực cạnh tranh điểm đến là chìa khóa quyết định thành công của một điểm đến.
Từ khóa: Du lịch, Bạc Liêu, điểm đến du lịch, năng lực cạnh tranh

Article Details

Tài liệu tham khảo

Crouch, G.I. and J.R.B. Ritchie. (1994), ‘Destination Competitiveness: Exploring Foundations fora Long-Term Research Program’, Proceedings of theAdministrative Sciences Association of Canada 1994 Annual Conference, June 25-28, Halifax, Nova Scotia, 79-88.

Crouch, G.I. and J.R.B. Ritchie. (1999), ‘Tourism, Competitiveness, andSocietal Prosperity’, Journalof Business Research,Vol 44, Issue 3, March, Pages 137–152.

Nguyễn Đình Thọ, 2014. Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh. NXB Lao Động - Xã Hội, 593 trang.

Hassan, Salah S. (2000), ‘Determinants of Market Competitiveness in anEnvironmentally Sustainable Tourism Industry’, Journal of Travel Research,Vol 38 Issue 3, Pages239-245.

Michael Porter. (1990), ‘The Competitive advantage of nations’, Harvard Business Review, March – April, Pages 73 – 93.

Nunnally, C. 1978. Psychometric Theory. 2nd edition. New York: McGraw-Hill, 701 pages.

Peterson, R. 1995. Relationship marketing and the consumer. Journal of the Academy of Marketing Science ,Vol 23Issue4, Pages 278– 281.

Poon, A. (1993), ‘Tourism, Technology and Competitive Strategies, CAB International’. Wallingford, UK, 106 pages.

Ritchie, J.R.B. and G.I. Crouch. (1993), ‘Competitiveness in International Tourism: A Framework for Understanding and Analysis’, Proceedingsof the 43rdCongress of the Association Internationale d’ExpertsScientifique du Tourisme, 17-23 October, San Carlos deBariloche, Argentina, Pages 23-71.

Ritchie, J. R. B., and Crouch, G. I. (2000), ‘The competitive destination, a sustainable perspective’, Tourism Management,Vol 21 Issue 1, Pages1–7.

Sở Văn hóa Thể thao và Du lịch Bạc Liêu (2016),Báo cáo tổng kết phát triển du lịch tỉnh Bạc Liêu.

Tabachnick, B. & Fidell, L. S. 1989. Using Multivariate Statistics. New York: HarperCollins, 746 pages.

Yooshik Yoon (2002), ‘Development of aStructural Model for Tourism Destination Competitiveness fromStakeholders’ Perspectives’, University Libraries, Virginia Polytechnic Institute and State University, Pages202 - 213.